آموزش متوقف كردن توپ در فوتبال

آموزش تخصصي فوتبال،فوتبال بانوان،فوتبال زنان،فوتبال آقايان،جام جهاني،فوتبال قهرماني ،ليگ برتر فوتبال

آموزش متوقف كردن توپ در فوتبال

آموزش متوقف كردن توپ در فوتبال

متوقف كردن يا به دام انداختن توپ هنر دريافت ، نگه داشتن و تحت كنترل در آوردن آن است . مسلما هميشه توپ را در يك ارتفاع يا با سرعت خاص دريافت نمي كنيد . ممكن است توپ را از ارتفاع بالا يا پايين در حالت چرخشي يا پرشي دريافت كنيد . در تمام اين موارد بايد بتوانيد سريع توپ را كنترل كنيد و اجازه ندهيد كه از شما دور شود .براي انجام اين كار مي توانيد از قسمت كف ، بالا ، داخل ، خارج يا پاشنه پا و همچنين چانه ، ران ، سينه ، شكم و سر در حالت ثابت يا دويدن استفاده كنيد .

به ادامه مطالب برويد

اولين رمز موفقيت حبس كردن توپ اين است كه هميشه قسمتي از بدن را كه در توقف توپ به كار مي بريد در حالت آرامش قرار داده و در جهتي كه توپ گردش مي كند به طرف عقب برويد . زماني كه توپ را توسط پا متوقف مي كنيد وزن بدن را بر روي پاي تكيه گاه منتقل كنيد . زماني كه توپ به كفش شما مي رسد پاي خود را آرام عقب برده و اين تماس را به طرف خود جذب كنيد . انگشت پا بايد به طرف توپ بوده و منطقه تماس را وسيع تر سازد . وزن بدن نيز بايد بر روي پاي تكيه گاه منتقل شده و بازوان آزادانه براي حفظ تعادل حركت كنند . تا هنگام گرفتن توپ به آن نگاه كنيد . زماني كه توپ را با قسمت خارجي پا متوقف مي كنيد انگشت را به طرف داخل نگاه داريد .
براي متوقف كردن توپ توسط ران ، ابتدا مطمئن شويد كه پاي تكيه گاه به درستي بر روي زمين قرار گرفته و ساق پا نيز شل شده باشد . اين امر بستگي به مسير توپ دارد ولي معمولا مجبور به بلند كردن پاي ديگر مي شويد و در نتيجه ران شما در ارتفاع كمتري قرار مي گيرد . اگر ارتفاع توپ از زمين كم باشد نبايد ران خود را زياد بلند كنيد . زماني كه در اين عمل مهارت لازم را به دست آورديد بايد بتوانيد توپ را مجبور به اجراي آنچه كه مي خواهيد بكنيد .
حقه جالبي وجود دارد كه در متوقف كردن توپ توسط سينه به شما كمك مي كند: قبل از برخورد توپ به سينه ، ريه هاي خود را پر از هوا كنيد و در هنگامي كه توپ به سينه برخورد مي كند عمل بازدم را انجام دهيد و به طور همزمان بازوان و شانه ها را نيز به طرف جلو بياوريد . چنين همكاري اعضاء بدن شكل صدفي ايجاد مي كنند كه توپ را در درون خود جاي مي دهد . اگر توپ به طور عمودي بر روي سينه قرار بگيرد بدن خود را خم كرده و با تقسيم وزن ميان هر دو پا تعادل برقرار كنيد . بنابراين توپ به سينه شما مي چسبد . اگر بخواهيد توپ را توسط شانه متوقف كنيد مي توانيد از همانجا آن را به بازيكن تيم خود پاس داده يا جلوي پاي خود انداخته و ضربه نهايي را براي جاي گرفتن در درون دروازه به آن وارد كنيد . فرصت اجراي چنين تاكتيكي معمولا در هنگام پرش به دست مي آيد .
متوقف كردن توپ بر روي شانه و پايين دادن آن به بازيكن تيم بستگي به آموزش ها و تمرينات هميشگي دارد . هنگامي كه توپ به شانه عقبي شما برخورد مي كند بايد به سرعت چرخيده و توپ را به طرف بازيكن ديگري پيش ببريد . زماني كه قصد متوقف كردن توپ توسط سر را داريد بايد بدن خود را زير توپ در حال سقوط قرار دهيد . به ياد داشته باشيد در تمام موارد با چشم هاي باز عمل كنيد . زماني كه توپ به پيشاني اصابت مي كند پاها را از يكديگر باز كرده ، ران ها را به طرف جلو برده ، بدن را مستقيم نگاه داشته و بازوان را باز كنيد . زماني كه توپ به شانه ها اصابت مي كند سر خود را پايين به طرف شانه ها ببريد . موفقيت اين عمل در قرار دادن صحيح بدن به زير توپ است . براي يادگيري اين عمل مي توانيد به تنهايي تمرين كنيد . زماني كه به اندازه كافي مهارت به دست آورديد مي توانيد از شخص ديگري خواهش كنيد كه توپ را براي شما پرتاب كند . فراموش نكنيد كه بدون تمرين و عمل نمي توانيد موفق شويد .
زماني كه توپ دروازه زمين و كمي دورتر از شما بالا مي رود مي توانيد به وسيله شكم آن را متوقف كنيد. براي انجام چنين عملي بايد خود را در مسير توپ نزديك شونده قرار داده ، پاها را از يكديگر باز كرده و وزن بدن را ميان آن دو تقسيم كنيد . بازوان را در طرفين قرار داده و لحظه اي از توپ چشم بر نداريد . زماني كه توپ به شكم اصابت مي كند به طرف عقب رفته ، نيرو را جذب كرده و يكي از پاها را به طرف عقب ببريد كه در نتيجه آن ساق پا تقريبا در حالت مستقيم قرار مي گيرد . به طور همزمان قسمت بالايي بدن خود را به طرف جلو خم كنيد به طوري كه بدن شكل مقعر پيدا كند .
روش ديگري كه در متوقف كردن توپ موثر مي باشد انداختن آن توسط پاشنه و مچ پا بر روي قسمت خارج پا است . چنين مانوري نه تنها شما را بر توپ مسلط مي كند بلكه قادر به قرار دادن توپ در جلوي بدن براي پاسكاري يا پرتاب به طرف دروازه مي كند . وزن بدن نيز بايد بر روي پاي تكيه گاه منتقل شود . بدن را به طرف جلو خم كنيد و براي حفظ تعادل بازوي هم جهت پاي تكيه گاه را جلو آورده و بازوي ديگر را آرام به طرف عقب ببريد .
پاي تكيه گاه بايد موازي با زمين نگه داشته شود و قسمت خارجي مقابل توپ فوتبال نزديك شونده قرار گيرد . زماني كه توپ به قسمت خارجي پا برخورد مي كند ساق پا را كمي بالاتر آورده و بدن را بيشتر خم كنيد . اگر ضربه آرامي به توپ وارد كنيد در مسير نيم دايره اي پيش رفته و در جلوي شما فرود مي آييد . در طي اجراي تمام مانور ها بايد دائما به توپ نگاه كنيد گويا در حال هپنوتيزم كردن آن هستيد . براي تبحر در اين مانور مي توانيد توپ را توسط كش يا ريسمان از محلي آويزان كنيد . اگر در زمين فوتبال به اجراي تمرينات مي پردازيد مي توانيد توپ را از تير افقي دروازه آويزان كنيد . اين عمل يكي از مانور هاي بسيار مهم است زيرا به سرعت زيادي احتياج دارد .
بالاخره طرز متوقف كردن توپ توسط قسمت بالاي پا كه بيشتر باله است آموزش مي دهيم . شما مي توانيد چنين تمريني را به تنهايي انجام دهيد . اين مانور بسيار زيبا است ولي احتياج به سرعت ، دقت و تنظيم حركات در وقت تعيين شده دارد .
مانند هميشه پاي تكيه گاه ، وزن بدن را تحمل مي كند . پاي ديگر را تا حد امكان بلند كنيد ولي در حالت خميده نگاه داريد . زماني كه پا به اندازه كافي در هوا بلند شده خود را بر روي انگشت پاي تكيه گاه بلند كنيد . توپ ميان چانه و انگشتان پاي بلند شده فرود مي آيد . در چنين لحظه اي پا را با سرعت توپ در حال سقوط و سپس آرام تر پايين آوريد . زماني كه پاي خود را بلند كرده و پايين مي آوريد مركز ثقل بدن كمي به طرف عقب مي رود و خم شدن بدن به طرف جلو و باز شدن بازوان تعادل و توازن بدن را تثبيت مي كند . به چشم هاي خود توجه زيادي كنيد . زيرا در تمام لحظات اجراي عمليات شما را ياري مي كند . البته ارتفاع پاي بلند شده بستگي به ارتفاع توپ دارد . هر چقدر ارتفاع توپ از زمين بيشتر باشد بايد پا را بالاتر ببريد .
تمام اين عمليات از حالات دويدن و ايستادن تمرين مي شوند . هر چقدر بهتر بتوانيد توپ را تحت كنترل خود در آوريد با آن صميمي تر مي شويد . تحت كنترل درآوردن بهتر توپ مساوي با بالا رفتن شانس تيم است .

منبع: daneshnameh.roshd.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.