آموزش حمله دروغي و دريبل در فوتبال

آموزش تخصصي فوتبال،فوتبال بانوان،فوتبال زنان،فوتبال آقايان،جام جهاني،فوتبال قهرماني ،ليگ برتر فوتبال

آموزش حمله دروغي و دريبل در فوتبال

آموزش حمله دروغي و دريبل در فوتبال


حمله دروغي و دريبل ، تاكتيك هايي هستند كه تمام بازيكنان بايد قادر به اجراي آن باشند . تفاوت ميان دو تكنيك اين است كه حمله دروغي بدون توپ و دريبل توام با توپ اجرا مي شود .
زماني كه مدافع در مقابل مهاجم داراي توپ عقب نشيني كرده ، طرح يك حمله به او را ريخته و حريف را وادار به تغيير مسير مي كند يا زماني كه مهاجمي به وسيله حريف تحت نظر گرفته شده و وانمود به دويدن به طرف دروازه كرده و سپس مسير خود را در جهت دريافت توپ تغيير مي دهد مثال هايي از حملات دروغي مي باشد . اينها روش هاي حملات دورغي هستند و بدون توپ اجرا مي شوند . هرگز حملات دروغي يا دريبل را در جهت عرضه قدرت به تماشاچيان و ديگر بازيكنان بكار نبريد . استعداد واقعي بازيكن در طولاني تر نگاه داشتن توپ است . به ياد داشته باشيد كه اگر يكي از بازيكنان بدون محافظ منتظر دريافت پاس شود مطمئنا دريبل او توام با شكست خواهد بود . فراموش نكنيد كه پاس توام با اطمينان بهتر از دريبل غير لازم و غير ضروري است . شما مي توانيد حملات دروغي را به وسيله پا ، بدن ، بازوها ، سر و حتي چشم ها اجرا كنيد .

به ادامه مطالب برويد

حركات بازيكن بدون توپ به اهميت بازيكن داراي توپ مي باشد . ممكن است اين امر به نظر شما باوركردني نباشد ولي بازي بدون توپ يك هنر است . در هنگام دفاع ، حملات دروغي مي توانند موجب شوند كه توپ را تصاحب كنيد . تقريبا تمام بازيكنان در طي اجراي مسابقه حملات دروغي را بكار مي برند . همانطور كه در مي دانيد حتي دروازه بان نيز از اين تاكتيك براي منحرف كردن بازيكن مهاجم استفاده مي كند . اين امر يكي از متدهاي گمراه كردن حريف است و به موجب آن ذهن مهاجم از عملي كه واقعاً قصد انجام آنرا داريد دور مي شود . در چنين روشي دريبل و حملات دروغي بكار مي روند .
دريبل بررسي سرعت و جهت توپ به وسيله حركات ناگهاني پا در جهات مختلف است . ابتدا ضربه آهسته به توپ وارد كنيد سپس متوقف شويد . وزن بدن را متعادل كنيد بچرخيد و يك مرتبه ضربه اصلي را به توپ وارد كنيد . نكاتي كه گفته شد برخي از عوامل اصلي دريبل هستند . در دريبل مزيتي بر حريف داريد بدين ترتيب كه حريف از عمل بعدي شما هيچ گونه اطلاعي ندارد . هميشه قوه ابتكار خود را بكار بريد . حريف ، دائما در فكر مسير بعدي شماست . هدف اصلي شما بايد بر هم زدن تعادل حريف و تثبيت تعادل خود باشد .

بسياري از فوتباليست ها فقط در مورد بازي با توپ فكر كرده و هيچ توجهي به زمين نمي كنند . بازيكني كه قصد اجراي دريبل را دارد بايد قوه ابتكار و استعداد خود را بكار برد . گاهي اوقات اعمال حريف فكر شما را مشغول مي كند ولي به ياد داشته باشيد كه فريب او را نخوريد زيرا از همين طريق مي تواند راه تسلط خود بر توپ را باز كند .
براي اجراي يك دريبل خوب بايد از آرامش ، تمرين زياد و وضع تعادلي خوب برخوردار باشيد . اگر قوانين اصلي تعادل را درك كنيد مطمئنا راحت تر و بهتر مي توانيد از موازنه بدن برخوردار شويد . تمام افراد داراي مركز ثقل مي باشند . در انسان اين مركز ثقل در قسمت وسط بدن و در حدود ناحيه ناف قرار گرفته است . زماني كه خط فرضي مركز ثقل بر روي قسمت وسط منطقه تكيه گاه منطبق مي شود بدن در حالت آرامش و سكون به سر مي برد . در بدن انسان منطقه تكيه گاه ميان دو پا واقع شده است .
اگر هر دو پاي شما در كنار يكديگر قرار گيرند حالت سكون كمتر مي شود زيرا مركز ثقل بر روي خارج منطقه ايجاد شده توسط پاها منطبق مي شود . اگر در هنگام ايستادن پاهاي خود را از يكديگر باز كنيد منطقه تكيه گاه وسيع تر خواهد بود . آزمايش ساده اي را به طريق زير انجام دهيد :
ابتدا ايستاده و پاها را در كنار يكديگر قرار دهيد سپس از فردي خواهش كنيد كه شما را هل دهد . مشاهده خواهيد كرد كه راحت تر و سريع تر از زماني كه پاها از يكديگر باز هستند به زمين مي افتيد . زيرا تعادل خود را در هنگامي كه خط فرضي مركز ثقل بر روي خارج منطقه منطبق مي شود ، به دست آورده ايد .
اگر بر روي زمين چمباتمه زده ، پاهاي خود را از يكديگر باز كرده و كمي به طرف جلو خم شويد مشاهده خواهيد كرد كه حفظ تعادل در چنين حالتي آسان تر است . حال مطلبي در مورد قانون تعادل ياد گرفته ايد . هر چقدر كه مركز ثقل به زمين نزديك تر باشد استوار تر و محكم تر خواهيد بود . بنابراين برهم زدن تعادل خود در حالت ايستاده راحت تر از حالت نشسته يا خميده است .
بنابراين براي شروع دريبل ، پاها را از هم باز كرده ، بدن را كمي به طرف جلو خم كرده ، مفاصل راني را به طرف پايين برده ، بازوان را در حالت راحت نگاه داشته و آرام به سمت كنار خود حركت كنيد . حال مطلب مهمي در مورد تعادل فرا مي گيريد . هرگونه حركتي مسير مركز ثقل را به طرف بالا ، پايين و حتي جلو يا عقب تغيير مي دهد . شما مي توانيد اين نكته را با رفتن بر روي وزنه مشخص كنيد . ابتدا بر روي وزنه برويد . صبر كنيد تا عقربه بر روي يك نقطه بايستد سپس شروع به حركت دادن بازوان خود كنيد ملاحظه خواهيد كرد كه عقربه به طور دائم بالا و پايين مي رود . هر چقدر كه سريع تر اين كار را انجام دهيد عقربه نيز سريع تر حركت مي كند .
بنابراين نكته مهم ديگري كه وجود نظم در دريبل مي باشد نيز مشخص شد . در هنگام دريبل ، سريع تصميم گرفته و عكس العمل نشان دهيد ولي حركات بايد از نظم خاصي برخوردار باشند .
تمام افراد تيم مقابل داراي نقطه ضعف مي باشند و معمولا اين نقطه ضعف در پاي ضعيف تر آنها نهفته است . اگر شخصي چپ دست باشد پاي راست او ضعيف تر خواهد بود . عكس اين مطلب هم صادق است . چنين بازيكناني در جدا كردن توپ از پاي ضعيف با اشكال مواجه مي شوند خصوصا زماني كه پاي ضعيف به عنوان تكيه گاه نيز بكار رود .
تهيه ليست روش هاي مختلف حملات دروغي و دريبل غير ممكن است زيرا امكانات موجود نامحدود مي باشند ولي هنوز هم قوانين ديگري وجود دارند كه بايد آنها را فرا بگيريد . به عنوان مثال زماني كه دريبل مي كنيد ممكن است حريف در جلو ، عقب يا كنار شما قرار گيرد . در هر حال فقط بايد از توپ محافظت كرده و آنرا نزديك خود قرار دهيد . زماني كه حريف در كنار شما قرار مي گيرد چه در حالت نشسته و چه در حالت دويدن هميشه بدن خود را ميان او و توپ قرار دهيد . اگر چه اين امر بدون ارتكاب خطا مشكل است . براي انجام چنين كاري از قسمت داخل يا خارج پا در ناحيه پشت پا استفاده كنيد . ضربه وارده به توپ بايد آرام باشد . در زير مثال هاي كوچكي آمده است :
روشي به نام كلاه وجود دارد كه در آن بازيكن ضربه آرامي به توپ وارد كرده و آنرا از بالاي سر حريف عبور مي دهد و سپس براي بدست آوردن آن به طرف ديگر زمين مي دود و اجازه تماس توپ با زمين را نمي دهد . روشي نيز در برزيل وجود دارد كه به آن لقب گاو مي دهند . طرز عمل بدين ترتيب است كه :
با توپ به طرف حريف مي دويد بدون اينكه از سرعت خود بكاهيد سپس ضربه را وارد كنيد و به طرف ديگر حريف دويده و دوباره صاحب توپ شويد .
روش ديگر دريبل عبور از ميان پاهاست . طرز عمل بدين ترتيب است :
بايد سريع بوده و مراقب لحظه اي باشيد كه حريف جلوي پاي شما پاهاي خود را از يكديگر باز مي كند . سپس آرام به توپ ضربه زده و آنرا از ميان پاهاي او عبور دهيد و براي دريافت توپ به طرف ديگر او برويد .
آخرين مثال دريبل خارج پا است . با كمي شانس مي توانيد ضربه آرامي به توپ فوتبال وارد كنيد به طوري كه توپ بر روي پاي حريف قرار گيرد سپس در پرش خود توپ را تصاحب كنيد . مهاجمان از حملات دروغي و دريبل بسيار زياد ، بازيكنان مياني كمتر و مدافعان در موارد استثنايي استفاده مي كنند . بسياري از مدافعان را ديده ايد كه گل هاي خود را به علت تلاش در اجراي دريبل از دست مي دهند . بالاخره فراموش نكنيد كه هميشه پاس خوب ، به بازيكن تيم كه مراقبتي از طرف حريف ندارد بهتر از دريبل غير ضروري است .

منبع: daneshnameh.roshd.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.