آموزش ضربه زدن به توپ (شوت) در فوتبال

آموزش تخصصي فوتبال،فوتبال بانوان،فوتبال زنان،فوتبال آقايان،جام جهاني،فوتبال قهرماني ،ليگ برتر فوتبال

آموزش ضربه زدن به توپ (شوت) در فوتبال

آموزش ضربه زدن به توپ (شوت) در فوتبال


در فوتبال هنگام ضربه زدن (شوت) بيشتر از روي پا و سپس در موقعيت هاي مختلف از قسمت هاي داخلي و خارجي پا استفاده مي شود .
پاس دادن
فوتبال مانند بسكتبال و هاكي ، در درجه اول ورزشي است كه بر روي پاس دادن و پاسكاري متمركز است . در يك تيم فوتبال تمام بازيكنان بايد مهارت پاس دادن و پاس گيري را به شكل شايسته اي دارا باشند . زيرا اگر پاس خيلي سريع داده شود ، ممكن است كه يار خودي نتواند آن را كنترل كند و بالعكس . اگر پاس كوتاه و آهسته باشد امكان مهار آن توسط حريف زياد است . مهم تر از همه اينكه كسي كه پاي مي دهد بايد قدرت كنترل با توپ بازيكن خود را به خوبي بداند .

يك پاسور بايد تكنيك پاس دادن را دارا باشد . براي مثال اگر مدافع تيم حريف ، در مقابل وي به طور ناگهاني ظاهر شد ، او با خونسردي توپ را با پشت پا به عقب پاس مي دهد و يا از پاس يك دو استفاده نمايد .
در ضمن در مواقعي كه منطقه اي از زمين بازي شلوغ است ، پاسور مي تواند با پاس هاي عرضي (پاس هايي كه از يك عرض زمين به عرض ديگر استفاده مي شود ) استفاده نموده و بازي را باز كرده تا از جناح خلوت تر ، اقدام به حمله بورزند . در مجموع ، پاسور بايد انواع و اقسام پاس ها را به خوبي بداند و اجرا نمايد .
گل زدن
بازيكنان فوتبال ، ضربه هايي كه براي پاس دادن بكار مي برند ، دقيقا در گل زدن هم به كار مي برند . منتهي به شكل ضربه سنگين و كوتاه . آنقدر سنگين كه دروازه بان حتي با دست هاي خود به سختي اين ضربه ها را مهار مي نمايد . به هر جهت تكنيك پاسكاري و گل زدن ، عملا بستگي به مهارت در زدن ضربه ها دارد .
انواع ضربه ها (شوت)
با استفاده از قسمت داخلي پا :
براي ضربه هاي دقيق و كم مسافت از قسمت داخلي پا براي ضربه زدن استفاده مي شود . به دليل آنكه قسمت داخلي پا از سطح بيشتري براي دقت در ضربه زدن برخوردار است .
براي شروع ، توپ را روي زمين قرار دهيد . پشت توپ طوري بايستيد كه اگر با پاي راست شليك مي كنيد در سمت چپ توپ قرار داشته باشيد و اگر با پاي چپ شليك مي كنيد در سمت راست توپ قرار بگيريد . هنگام نزديك شدن به توپ پاي چپ را در پشت توپ قرار داده و با قسمت داخلي پاي چپ (از پنجه تا مچ پا) ضربه به توپ بزنيد . به خاطر بسپاريد كه پاي راست را به حدي عقب نگه داريد تا پاي چپ بتواند به راحتي حركت كند .
در ضمن براي كنترل بهتر ، دست ها را نزديك به بدن نگه داريد . بعد از ضربه زدن به توپ سعي كنيد كه حركت پا به دنبال سمت و جهت ضربه ادامه يابد .
هنگامي كه به خوبي اين ضربه را آموختيد با دويدن شروع به زدن اين ضربه نماييد .

اين مطالب را به خاطر بسپاريد :

    براي پاس دادن توپ از قسمت مياني پا (قسمت داخلي پا) استفاده نماييد .
    براي زدن ضربه هاي (شوت) سنگين با بغل پا ، از قسمت كنار استخوان برآمده مچ پا استفاده نماييد.
    هنگام زدن ضربه كمي به جلو متمايل شويد و دست ها را براي تعادل بهتر ، نزديك به بدن نگه داريد .
    براي ضربه هاي (شوت) سنگين با بغل پا ،عضلات ران و ساق پا را در حالت سخت نگه داريد .
    پاي شما هنگام برخورد با توپ بايد 5 سانتي متر از سطح زمين فاصله داشته باشد .
    زدن ضربه با هر دو پا را آنقدر تمرين كنيد تا پاها از نظر ضربه زدن به برابري قدرت برسند .

با استفاده از روي پا :
براي پاس هاي دور ، از سطح روي پا (قسمت بندهاي كفش) براي ضربه زدن استفاده مي شود . هنگام ضربه زدن ، سطح روي پا را به فاصله 5 سانتي متر از سطح زمين به توپ برخورد دهيد . پاس در يك حالت متوسط (بين هوا و زمين) به بازيكن خودي خواهد رسيد .
با استفاده از قسمت خارجي پا :
بازيكن هاكي بايد بتواند با هر دو طرف چوب هاكي پاس بدهد . درست مثل فوتباليست كه بايد بتواند با هر دو قسمت داخلي و خارجي پاهاي خود پاس دهد .
براي مثال ، شما با پاي راست پا به توپ به طرف دروازه پيش مي رويد و بازيكن خودي در سمت راست شما قرار دارد . مدافعي به طور ناگهاني در صدد قاپيدن توپ از پاي شما بر مي آيد . در اين موقعيت شما نمي توانيد با روي پا و يا قسمت داخلي پا ، توپ را به بازيكن خودي كه در سمت راست شما قرار دارد پاس دهيد . سپس بايد از قسمت خارجي پاي راست استفاده نموده و توپ را براحتي پاس كنيد . قسمت خارجي پا همچنين براي ضربات سريع و ضريب دادن مدافعين بكار مي رود .
براي شروع ، توپ فوتبال را روي زمين قرار داده و به طرف توپ بياييد . سپس با قسمت خارجي پا كه به سمت داخل و به طرف پاي مخالف متمايل شد ، ضربه را بنوازيد . بعد از ياد گرفتن ، رفته رفته اين نوع ضربه را با زدن به ديوار يا با دوست خود تمرين كنيد . هنگام زدن اين ضربه ، پا بايد به طرف پايين و به سمت داخل به طرف پاي مخالف قرار بگيرد تا زانو كاملا قفل گردد و حركت پا بايد به عكس جهت حركت توپ دنبال شود .

منبع: daneshnameh.roshd.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.