وظايف مهم دروازه بان فوتبال

آموزش تخصصي فوتبال،فوتبال بانوان،فوتبال زنان،فوتبال آقايان،جام جهاني،فوتبال قهرماني ،ليگ برتر فوتبال

وظايف مهم دروازه بان فوتبال

وظايف مهم دروازه بان فوتبال

دروازه بان مهم ترين و حساس ترين پست را در زمين بازي دارد چرا كه اگر ديگر بازيكنان اشتباهي را مرتكب شوند قابل جبران است اما اگر دروازه بان كوچك ترين اشتباهي كند ديگر قابل جبران نيست و يك تيم ضرر مي كند به همين دليل تيم هاي بزرگ دنبال دروازه بانان خوب هستند تا از لحاظ دروازه خيالشان راحت باشد .

به ادامه مطالب برويد

دروازه بان هاي تيم سه وظيفه مهم به عهده دارند :

    دفاع از دروازه
    بكار بردن حملات سريع
    ياري در تنظيم وضعيت مدافعان تيم


دفاع از دروازه

دروازه بان آخرين كسي است كه مي تواند از ورود توپ به دروازه جلوگيري كند و يا بر عكس مرتكب خطا شود . اگر دروازه بان اشتباهي مرتكب شود افراد تيم خطاي او را غير قابل بخشش مي دانند . قدرت تهاجمي تيم بستگي به قدرت حفاظت دروازه بان از دروازه دارد . بنابراين دروازه بان ها در طول بازي حتي مواردي كه با شكست مواجه مي شوند بايد خونسردي خود را حفظ كنند و بدان معنا است كه بايد از شخصيت بزرگي برخوردار بوده و بتوانند به ساير بازيكنان نيز اعتماد به نفس بدهند . دروازه بان بايد در وسط دروازه قرار گرفته و مراقب دو طرف منطقه باشد . وحشتناك ترين توپ ها نيز در همين مناطق جاي مي گيرند . در جلوي دروازه بان ها نيز 5 الي 12 مدافع و مهاجم وجود دارند . دروازه بان ها از عوامل ديگري نيز بايد آگاهي داشته باشند كه عبارتند از : سختي زمين ، جهت و نيروي باد ، نور افكن هاي ضعيف در مسابقات بعد از ظهر ، وضعيت تابيدن خورشيد بر روي مناطق مشخصي از زمين ، هيجان شديد در ارتباط با اهميت عملكرد صحيح ، رگبار ناگهاني ، زمين مرطوب يا گلي و .. . در مورد اين نكات فكر كرده و سپس به اين سوالات جواب دهيد :
آيا حفاظت از دروازه راحت است ؟ چند مرتبه دروازه باني براي شكست تيم خود ناجوانمردانه محكوم شده است ؟
دروازه بان بودن امر ساده اي نيست . شايد تنها گلي كه نمي تواند او را متهم كند ضربه پنالتي باشد . زيرا همه اطلاع دارند كه شانس نجات توپ در چنين لحظه اي بسيار كم است و در مورد جاي گرفتن توپ در دروازه ، دروازه بان مقصر نمي باشد .
اگر تيم مقابل موفق به وارد كردن توپ در درون دروازه شود . دروازه بان بي لياقت تشخيص داده شده و اگر مانع جاي گرفتن توپ در درون دروازه گردد به عنوان قهرمان معرفي مي گردد . يكي از بازيكنان برزيلي چنين مي گويد :
« محل و موقعيت دروازه بان به قدري مهم است كه چمن جلوي او نبايد رشد كند و هميشه بايد كوتاه باشد . دروازه بان بايد در تماس دائمي با توپ قرار گيرد و تمرينات سختي را در جهت چابكي و عكس العمل سريع شروع كند . »
اگر مي خواهيد دروازه بان خوبي شويد بايد تمام زاوياي دروازه ، ضربات ، اشكال ديوار دفاعي ، شيوه هاي مختلف فوروارد هاي مقابل و مدافعان خود را فرا بگيريد . هميشه بايد فاصله توپ از دروازه ، قسمتي از دروازه كه تهديد مي شود ، مسير توپ و مانور هاي حريف را بررسي كنيد . براي موفقيت در اين امر تمرينات فيزيكي زياد و آماده ساختن پاها ، شكم و بازوان ضروري است . شما بايد از قوانين تعادل ، تور ، تير افقي ، روش هاي نگه داشتن دست و پرتاب توپ اگاه باشيد. دروازه بان ها بيشتر از تمام افراد تيم كار مي كنند و هرگز به خود اجازه خارج شدن از وضع عادي را نمي دهند . قبل از متهم ساختن دروازه بان ها بايد بدانيد كه نجات توپ قوي و پر قدرت آسان تر از توپ ضعيف است . هنگامي كه از دور ناظر بر اجراي مسابقه هستيد شايد تصور كنيد كه دروازه بان مرتكب اشتباهي شده ولي ممكن است اين امر به دليل يكي از نكاتي باشد كه در بالا ذكر شد و در نتيجه نجات توپ در چنين مراحلي واقعاً دشوار است . وظيفه اول دروازه بان يعني محافظت از دروازه بستگي به مدت ياد گيري ف تمرينات مداوم و تجربيات بسيار دارد . يك دروازه بان جوان نمي تواند در عرض يك شب به موفقيت دست يابد سال ها وقت براي يادگيري و مهارت در نكات محافظت از دروازه لازم است .

بكار بردن حملات سريع

وظيفه دوم دروازه بان يعني به كار بردن حملات سريع نيز بسيار مهم است . محافظت از دروازه كافي نيست . شما بايد دوباره توپ را به بازيكنان تيم برگردانيده و مطمئن شويد كه آن را به يكي از افراد تيم كه در وضع خوبي به سر مي برد داده ايد . بنا بر اين قدرت تهاجمي تيم افزايش مي يابد .
همانطور كه اطلاع داريد فقط زماني كه تيم توپي در دست دارد مي توانيد حمله را اجرا كنيد . ممكن است به طرف بازيكن تيم خود توپ را پرتاب كنيد و يا آن را در هوا حركت داده و سپس پرتاب كنيد . بنابراين تيم صاحب توپ باقي مي ماند . بكار بردن حملات سريع احتياج به همكاري ساير اعضاي تيم با دروازه بان دارد . آنها مي توانند حملات دروغي انجام داده ، به طرف فضاي خالي دويده و توپ را دريافت كنند . براي يادگيري توام با موفقيت اين تاكتيك دروازه بان مجبور به دنبال كردن اصول معيني مي باشد . به عنوان مثال دروازه بان نبايد توسط دست ها و پاها توپ را در منطقه عقب بياندازد مگر در مواردي كه بازيكن تيم داراي مراقبتي از طرف حريف نبوده و آماده دريافت توپ باشد . توپ را به خارج قسمتي كه از آن نقطه آمده است پاس ندهيد بلكه آن را به طرف ديگر و فضاي بيشتر پاس دهيد زيرا در آن نقطه بازيكنان كمتري وجود دارند . هرگز توپ را به طرف بازيكن تيم كه از او مراقبت مي شود پرتاب نكنيد بلكه آن را به طرف بازيكني پرتاب كنيد كه براحتي بتواند ان را تحت كنترل و نفوذ خود در آورده ، بر آن تسلط يافته و از منطقه دور كند .
زماني كه قصد اجراي ضربه گل را داريد فراموش نكنيد كه براي بلند كردن توپ ، پاي تكيه گاه خود را در پشت خط توپ قرار دهيد . هنگامي كه قصد ضربه زدن به توپي كه در هوا قرار گرفته است داريد از قسمت خارج بالاي پا استفاده كنيد زيرا به تعيين جهت توپ كمك مي كند . زماني كه توپ را پرتاب مي كنيد دروازه بان مي تواند آن را به طرف پايين فرستاده ، در اطراف زمين چرخش انجام داده ، مانند سرو تنيس آن را از بالاي شانه پرتاب كرده و يا پرتاب بيسبال را انجام دهيد . در تمام اين پرتاب ها بايد توپ را به حالت تعادل در كف دست خود نگاه داشته و با انگشتان محكم بگيريد . تا زمان پرتاب مي توانيد توپ را با استفاده از دست ديگر محكم تر بگيريد . در زمينه تمام اين پرتاب ها تمرين كنيد بنابراين به طور اتوماتيك مي توانيد توپ را به نقطه دلخواه بفرستيد . با اجراي تمرينات همچنين متوجه مي شويد كه چه نوع پرتابي براي شما مناسب بوده و با شرايط بدني سازگاري دارد .
زماني كه براي گرفتن توپ از دروازه خارج مي شويد با حريف به طرف دروازه مي آيد لحظه اي درنگ نكنيد و به سرعت تصميم بگيريد زيرا زماني براي تغيير تصميم وجود ندارد . هنگامي كه از دروازه خارج مي شويد تمام مسير را طي كنيد . تصميم قاطع نيز در اين امر به شما كمك مي كند . زماني كه دروازه بان قاطع از دروازه بيرون مي آيد ترس مخصوصي به مهاجم راه مي يابد . استثنايي در اين مورد وجود دارد و آن هنگامي است كه يكي از مدافعان تيم ميان دروازه و مهاجم قرار مي گيرد .در چنين حالتي به طرف عقب بر گرديد يا در مسير مدافع پيش رويد . از دروازه محافظت كنيد و زاويه را تنگ سازيد طرز عمل بستگي به جهت دويدن مهاجم و مدافع دارد . تكنيك ديگري كه توسط دروازه بان هاي معروف اجرا شده اين است كه قبل از شوت مهاجم انتظار بكشيد و منتظر نيم ثانيه اي باشيد كه او به توپ نگاه مي كند . در چنين لحظاتي دروازه بان ها به جلو پريده و توسط دست ها يا بدن از ورود توپ به داخل دروازه جلوگيري مي كنند . اگر دروازه بان ها زمان و طريقه صحيح بيرون آمدن از دروازه را فرا بگيرند مسلما مرتكب اشتباه كمتري شده و موفقيت هاي جالبي كسب مي كنند .

ياري در تنظيم وضعيت مدافعان تيم

وظيفه سوم دروازه بان يعني ياري در تنظيم وضعيت مدافعان نيز از اهميت به سزايي برخوردار است . هنگامي كه دروازه بان با زمين بازي روبرو مي شود مي تواند پيشرفت بازيكنان فوتبال را بررسي و وضعيت افراد تيم را تنظيم كند و در مورد وضعيت بازيكنان تيم مقابل براي خود تفسيري كند . دروازه بان هاي خوب مي توانند افراد تيم را به محافظت و مراقبت از حريف يا قطع هر گونه پاس يا شوت غير لازم تشويق كنند .


منبع: daneshnameh.roshd.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.