آموزش ضربه زدن در فوتبال

آموزش تخصصي فوتبال،فوتبال بانوان،فوتبال زنان،فوتبال آقايان،جام جهاني،فوتبال قهرماني ،ليگ برتر فوتبال

آموزش ضربه زدن در فوتبال

آموزش ضربه زدن در فوتبال

مراحل اوليه و اصلي لگد زدن (توپ زدن) مشابه پاس دادن است با اين تفاوت كه هنگام ضربه زدن بايد كنترل بيشتري بر روي دو نيروي واقع بر توپ (يعني نيروي جاذبه و اينرسي) و در هنگام شوت زدن به زاويه و جهت توپ داشته باشيد . روش هاي مختلفي براي ضربه زدن وجود دارد ولي در اصل همه آنها مشابه و ساده مي باشند . پايي كه به توپ ضربه مي زند مهم تر از پاي تكيه گاه است ولي پاي تكيه گاه به پاي ضربه زننده اجازه تاب خوردن در جهت زاويه صحيح را مي دهد . به عنوان مثال زماني كه پاي تكيه گاه در پشت توپ قرار وي دهيد مسلما قصد بلند كردن از روي زمين را داريد . بر عكس زماني كه اشتباهي رخ داده و پاي تكيه گاه در جلوي توپ واقع مي شود از نيروي ضربه كاسته شده و توپ به طرف زمين كمانه مي كند . بنابراين زاويه صعود توپ به وسيله محل پاي تكيه گاه تعيين مي شود و محل پاي تكيه گاه نيز بستگي به خط توپ (خط توپ ، خط فرضي در مركز توپ) دارد .

به ادامه مطالب برويد

جهت ضربه زدن نيز به وسيله محل پا و زانوي تكيه گاه در لحظه اصابت كفش به توپ تعيين مي شود . زماني كه به توپ در جهت بازيكن ديگر ضربه مي زنيد به ياد داشته باشيد كه پا و زانوي تكيه گاه رو به هدف قرار گيرند . اين دو مرحله اصلي را تا زماني كه اتوماتيك وار قادر به انجام آن باشيد تمرين كنيد .
وضعيت بدن نيز مهم است . براي ارتفاع متوسط يا ضربه كوتاه شانه شما بايد مستقيما در بالاي پا و زانوي تكيه گاه قرار گرفته و بدن نيز به جلو خم شود . براي فرستادن توپ به بالا مخصوصا در مواردي كه قصد وارد كردن آن در دروازه حريف را داريد بايد بدن را به طرف عقب خم كرده و شانه خود را در پشت پا و زانوي تكيه گاه قرار دهيد .

ممكن است فردي در هنگام ضربه زدن اين نقاط را بكار برد :

قسمت بالا ، داخل پا ، خارج پا ، قسمت داخل يا خارج كفش و حتي پاشنه و انگشت پا .
انگشت پا در هنگام وارد كردن توپ در دروازه بكار مي رود . در بسياري از مسابقات ضربه ها توسط قسمت جلوي پا اجرا مي شوند . هنگامي كه فضاي خالي بيشتر است و مايل به اجراي پرش بلند توپ هستيد مي توانيد از قسمت مركزي بالاي پا استفاده كنيد .
براي اجراي ضربات منحني ، قسمت داخل يا خارج بالاي كفش را بكار بريد . براي فرستادن توپ به طرف چپ بايد با قسمت داخل بالاي پاي راست به توپ ضربه بزنيد . اگر مي خواهيد توپ به طرف راست برود بايد با پاي راست قسمت خارجي بالاي كفش را در جهت ضربه به قسمت چپ توپ بكار بريد .
قسمت داخل و خارج پا نيز در مواردي بكار مي روند كه بازيكن نزديك دروازه قرار مي گيرد و دروازه بان ها براي جلوگيري از پيشرفت مهاجمان به جلو آمده و سعي در تنگ كردن زاويه و سد كردن مسير آنها مي كنند .
هنگامي كه دروازه بان به طرف جلو مي دود به نظر مي رسد كه قسمتي از دروازه را اشغال كرده و امتياز پرتاب توپ به طرف همه نقاط دروازه را از مهاجم مي گيرد. زماني كه نزديك دروازه بان قرار مي گيريد بايد به دقت محل توپ و دروازه بان را بررسي كنيد . مي دانيد چرا ؟ زيرا براي دروازه بان نجات يك ضربه پر قدرت آسان تر از ضربه دقيق و ضعيف است . ضربه قوي سريع تر حركت مي كند ولي ضربه آرام موجب مي شود كه توپ جهت دلخواه را طي كند . زماني كه از قسمت داخل پا استفاده مي كنيد به علت وجود فضاي بيشتر توپ را دقيق تر بر روي زمين قرار مي دهيد .

براي اجراي ضربه طولاني بايد سه نكته زير را در مورد پاي ضربه زننده بكار بريد :

    ساق پا نبايد سفت شود بلكه بايد براحتي به طرف عقب تابيده شود .
    پاي ضربه زننده بايد از قدرت كافي برخوردار باشد .
    پس از اتمام ضربه به توپ ، پاي شما بايد به طرف جلو و بالا پيش برود و حركت نيم دايره اي را تكميل كنند .


براي حركت توپ در هوا زانو و پا را به طرف بالا و پشت خود تاب دهيد . بنابراين فاصله انگشت پا و زانو از زمين مساوي بوده و امكان اجراي ضربه كوتاه يا بلند زانو را ايجاد مي كند .
نكته مهم ديگر اين است كه در لحظه تماس با توپ فقط به توپ نگاه كنيد . شما بايد محل مدافعان و دروازه بان ها را ارزيابي كنيد . زماني كه چشم هاي شما به طرف توپ بر مي گردند در مورد جهت صحيح نيروي ضربه مستقيم بگيريد . بسته به آموزش هاي قبلي شما خاصيت اتوماتيكي ضربه بيشتر يا كمتر خواهد بود.
براي اجراي ضربه بايد گفت كه بازوها در جهت حفظ تعادل بدن از عوامل ضروري محسوب مي شوند . بازوي بالاي پاي ضربه زننده بايد در كنار بدن واقع شود در حالي كه بازوي ديگر بالاتر يا پايين تر از سطح شانه قرار مي گيرد . با حفظ آرامش تمام قدرت و انرژي شما بر روي حركت سريع پاي ضربه زننده متمركز مي شود . زماني كه پا به توپ برخورد مي كند مانند اين است كه انفجاري رخ دهد . شما از نظر فيزيكي بايد در وضع بسيار خوبي به سر بريد بنابراين انرژي خود را بيهوده هدر ندهيد .
حال اجازه دهيد كه به چگونگي اجراي ضربه دوچرخه (برگردان) بپردازيم . زيرا يكي از حركات تماشايي است كه احتياج به تمرينات زياد و احتياط دارد . بهتر است كه آن را بر روي زمين نرم ، چمن يا شن انجام دهيد .

حركت بر گردان :
img/daneshnameh_up/7/7b/0006-0409-2110-5452_SM.jpg

اين حركت احتياج به همكاري تمام اعضاي بدن دارد . ابتدا پا ها را به طرف جلو و بالا پرتاب كنيد . چنين حركتي موجب عقب راندن بدن در هوا مي گردد . يكي از پاها را بالاتر نگاه داريد اين عمل موجب مي شود كه پاي ضربه زننده آسان تر تابيده شود . سپس فرود آمدن بر روي دست ها ، ساعد ها و پشت را شروع كنيد . اين عمل احتياج به صبر و تحمل بازيكن براي يادگيري دارد . اگر تصور مي كنيد كه قادر به انجام اين حركت نيستيد مايوس نشويد و دوباره تلاش كنيد . بسياري از فوتباليست ها هنوز هم قادر به اجراي صحيح اين روش نيستند .
ضربه زدن از عوامل اصلي فوتبال است زيرا موجب به ثمر رساندن اكثر قريب به اتفاق گل ها مي شود. بنابراين تمرينات را قطع نكرده و هر دو پا را بكار بريد . بازيكن خوب بايد بتواند توسط هر دو پا به توپ ضربه بزند . شما نيز نبايد نظريه زاويه ها را فراموش كنيد و هميشه توپ را در محل درست قرار داده و وارد دروازه حريف كنيد .
زماني كه نزديك دروازه هستيد و شانس ضربه زدن در توپ و وارد كردن توپ در دروازه حريف را داريد سعي در اجراي دريبل نكنيد . نكته مهم اين است كه شانس خود را در پرتاب توپ به طرف دروازه حريف كنيد. وارد كردن توپ در داخل دروازه حريف از 30 متري نيز امكان پذير است بنابراين منتظر واقع شدن در منطقه پنالتي نشويد . لازم است بدانيد كه اگر موقعيت بازيكن ديگر تيم در پرتاب توپ به طرف دروازه حريف از شما بهتر است بايد توپ را به او پاس دهيد و اين موقعيت را براي او ايجاد كنيد . اهميت بازيكني كه توپ را به موقع پاس مي دهد به اندازه بازيكني است كه توپ را در درون دروازه حريف جاي مي دهد .

منبع: daneshnameh.roshd.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.