داور و نقش وي در بازي

آموزش تخصصي فوتبال،فوتبال بانوان،فوتبال زنان،فوتبال آقايان،جام جهاني،فوتبال قهرماني ،ليگ برتر فوتبال

داور و نقش وي در بازي

داور و نقش وي در بازي


داور ، فردي است كه در زمين بازي فوتبال ، عدالت را برقرار مي كند . او مجري قانون است و تمام تلاش خود را بر صحيح انجام دادن اين امر بكار مي بندد . داور با توجه به رنگ پيراهنش در زمين به خوبي مشخص است تا اينكه بازيكنان او را با يار خودي اشتباه نگيرند .
كار داور بسيار سخت و مشكل است . يك داور ابتدا بايد يك روانشناس خوب باشد تا بتواند بازي را در طول 90 دقيقه متعادل نگه داشته و اداره كند . معمولا بيشتر داوران حرفه اي سعي مي كنند در نيمه اول كارتي نشان ندهند و آنها را براي نيمه دوم مي گذارند .

درست است كه فوتبال ، بازي بدون وقفه اي است اما بعضي مواقع مثل موارد زير بازي متوقف مي شود :

    وقتي توپ از خط كناري و خط دروازه زمين خارج شود (توپ اوت شود).
    وقتي داور اعلام ضربه پنالتي مي كند .
    وقتي گلي به ثمر مي رسد .
    وقتي بازيكني به سختي صدمه مي بيند .

در مواقع بالا ، داور تصميم قطعي را اتخاذ مي نمايد و بازي با سوت او مجددا به جريان مي افتد . در فوتبال ، تقريبا همه تصميم ها را داور اتخاذ مي نمايد . در هواي بد ، او است كه تصميم مي گيرد ، بازي انجام گيرد يا خير . داور اين قدرت را دارد كه بتواند بازيكني را از زمين اخراج نمايد .
كاپيتان هاي دو تيم فقط مي توانند با داور صحبت كنند يا احيانا به تصميم او مودبانه اعتراض بنمايند .
دو كمك داور (خط نگهدار) وجود دارند كه در خطوط كناري زمين ، داور را ياري مي دهند . خيلي از قضاوت هاي داور فوتبال در حضور بيش از 100000 تماشاچي ، انجام مي گيرد و ممكن است دو تيمي كه با هم بازي مي كنند ، از نظر سياسي و يا ديني تفاهم نداشته باشند . كما اينكه بار ها در صحنه هاي بين المللي اين مسئله پيش آمده است . اين داور است كه بايد در حين بازي تمام مسائل را كنترل كند .
پرتاب اوت
اگر توپ از خطوط كناري و يا دروازه به خارج رود از طرف داور اعلام پرتاب اوت خواهد شد كه اگر از خط كناري خارج شود تيمي كه تا آخرين لحظه خروج توپ از زمين تماسي با آن نداشته است ، اوت را پرتاب خواهد كرد . اگر توپ به تيم دفاع كننده برخورد كند و از خط دروازه به خارج رود از سوي داور ضربه كرنر اعلام خواهد گشت . در غير اين صورت توپ در منطقه دروازه تيم دفاع كننده كاشته خواهد شد . هنگام پرتاب اوت نكات چهارگانه را به خاطر بسپاريد :

    توپ بايد به وسيله دو دست پرتاب گردد .
    پاهاي بازيكن هنگام پرتاب بايد روي زمين قرار داشته باشد (پرتاب كننده مجاز به بلند نمودن پاشنه پاي خود مي باشد) .
    پرتاب كننده توپ را بايد كاملا از بالاي سر خود پرتاب نمايد .
    پرتاب كننده خود مجددا نمي تواند توپ را دريافت نمايد . مگر اينكه به يكي از بازيكنان داخل زمين برخورد نمايد.


ضربه كرنر
براي شليك ضربه كرنر توپ را در منطقه كرنر قرار داده و چند قدمي به عقب برداشته و سپس آنرا بر روي دروازه بفرستيد . البته هنگام مسابقه ضربه كرنر را به هر منطقه اي كه در نظر مي گيريد مي توانيد بفرستيد ولي در تمرينات سعي نماييد كه ضربه هاي كرنر را روي دروازه بفرستيد . زيرا حداقل 5 بازيكن خودي در منطقه دروازه ضربه شما خواهند بود . كرنر زن هاي با تجربه ضربه هاي كرنر را به صورت پيچ دار (كات) بر روي دروازه مي فرستند . زيرا اين نوع كرنر ها در ضريب مدافعين و دروازه بان تيم مقابل نقش موثري را ايفا مي نمايد .

دراپ بال
در مواقع زير دراپ بال مي دهند :

    زماني كه معلوم نيست توپ به وسيله كدام تيم به خارج (اوت) رفته است .
    هنگامي كه بازيكني صدمه ديده د از زمين خارج شده است .


يك بازيكن از هر تيم در نقطه اي كه داور تعيين مي كند قرار مي گيرند و ساير بازيكنان حداقل به شعاع 15/9 متر از دو بازيكن فاصله بگيرند . سپس داور توپ را روي زمين مي اندازد كه لحظه برخورد توپ به زمين مساوي با شروع مجدد بازي است .

تعويض بازيكن
داور هر زماني كه تشخيص بدهد بازيكني به سختي صدمه ديده مي تواند بازي را قطع نمايد و اگر بازيكن مصدوم نتواند به بازي ادامه دهد ، داور اجازه تعويض او را با يك بازيكن تازه نفس خواهد داد .
از جام جهاني سال 1970 نحوه تعويض به اين صورت تصويب شد كه هر تيم فقط مي تواند سه بازيكن را تعويض نمايد . بازيكن تعويضي بايد حتما قبل از ورود به زمين داور را در جريان قرار دهد . اگر بازيكني مصدوم شود و از طرفي تيم دو سه تعويض خود را انجام داده باشد به ناچار تيم بايد با 10 بازيكن به بازي ادامه دهد .

پنالتي
خطاهاي عمدي كه در منطقه پنالتي انجام مي گيرد به تشخيص داور ، ضربه پنالتي بازي فوتبال اعلام مي گردد . اين خطاهاي عمد به خطاهاي نه گانه معروف مي باشند كه به ترتيب عبارت است از :

    لگد زدن يا سعي در لگد زدن به بازيكن مخالف.
    سد كردن و تكل كردن بازيكن تيم مخالف در هوا (پا در هوا).
    حمله كردن به بازيكن تيم مخالف به طريق خطرناك.
    ايجاد مزاحمت و حمله كردن به بازيكن تيم مخالف از پشت سر.
    تنه زدن يا سعي در تنه زدن به بازيكن تيم مخالف.
    نگه داشتن بازيكن تيم مخالف.
    هل دادن بازيكن تيم مخالف.
    حمل كردن ، گرفتن و يا زدن توپ با دست .


خطاهاي غير عمد (خطاهاي شش گانه) به 6 قسمت تقسيم مي شود :

    بازي كردن به طرز خطرناك و بدون اهميت .
    ايجاد مزاحمت براي بازيكن فاقد توپ(درگيري شانه به شانه ، قانوني است).
    سد كردن و ممانعت از پيشروي بازيكن تيم مخالف.
    مزاحمت ايجاد كردن براي دروازه بان تيم مخالف در منطقه دروازه .
    بازي را از جريان انداختن و توقف بي مورد توسط دروازه بان . دروازه بان با توپ بيش از چهار قدم نمي تواند بردارد .
    قانون آفسايد (قانوني كه هنوز به درستي درك نشده).

توضيح در مورد قانون آفسايد
در روزهاي اوليه فوتبال ، هميشه دو تن (يا بيشتر) از بازيكنان تيم مخالف ، در منطقه دروازه تيم مقابل قرار مي گرفتند . مدافعين تيم مخالف هم ، تنها با يك ضربه بلند ، توپ را براي آنها مي فرستادند و آنها براحتي گل را به ثمر مي رساندند . مقامات فوتبال در آن زمان از اين شيوه راضي نبودند زيرا آنرا نوعي روش غير ورزشي مي خواندند . لذا تصميمي مبني بر ايجاد قانون آفسايد ، اتخاذ نمودند . به اين صورت كه اگر مهاجم تيم مخالف در پشت مدافعين تيم مقابل قرار گرفته باشد ، داور اعلام آفسايد بنمايد . مگر آنكه مهاجم تيم مخالف روي خط مياني يا عقب تر ، قرار گرفته باشد .
شليك ضربه پنالتي
بعد از اينكه بازيكني از تيم دفاع كننده يكي از خطاهاي نه گانه را بر روي بازيكني از تيم حمله كننده در منطقه پنالتي انجام داد ، داور اعلام ضربه پنالتي مي نمايد . توپ در روي نقطه پنالتي (11 متر از خط دروازه) قرار مي گيرد و يكي از بازيكنان تيم حمله كننده ضربه پنالتي را شليك خواهد نمود .
دروازه بان تا قبل از شليك نبايد تكان بخورد در غير اينصورت ضربه پنالتي اگر گل نشود مجددا تكرار خواهد شد .
ضربه هاي آزاد مستقيم
اگر بازيكني در خارج از منطقه پنالتي ، يكي از خطاهاي عمد (نه گانه) را انجام دهد ، داور اعلام ضربه آزاد مستقيم خواهد نمود .او بازي را قطع خواهد كرد و توپ را در محلي كه خطا انجام پذيرفته ، قرار مي دهد . بازيكنان تيم دفاع كننده ديوار دفاعي (ديوار گوشتي) تشكيل مي دهد و فاصله آنها از توپ ، حداقل بايد 15/9 متر باشد . شليك كننده ، ضربه را مستقيما مي تواند به درون دروازه بفرستد .
ضربه هاي آزاد غير مستقيم
اگر بازيكني در خارج از منطقه پنالتي ، يكي از خطاهاي غير عمد (شش گانه) را انجام دهد ، داور اعلام ضربه آزاد غير مستقيم خواهد نمود . او توپ را در محلي كه خطا صورت گرفته است ، قرار مي دهد . بازيكنان تيم دفاع كننده ، همان ديوار دفاعي را به فاصله 15/9 متر از توپ را تشكيل مي دهند . در اين نوع ضربه ها ، شليك كننده نبايد ضربه را مستقيما به درون دروازه بفرستد . مگر اينكه ، قبل از ورود توپ به دروازه ، توپ با بدن يكي از بازيكنان تماس حاصل نموده باشد تا گل مورد قبول واقع شود .

منبع: daneshnameh.roshd.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.