كنترل و تسلط بر توپ در فوتبال

آموزش تخصصي فوتبال،فوتبال بانوان،فوتبال زنان،فوتبال آقايان،جام جهاني،فوتبال قهرماني ،ليگ برتر فوتبال

كنترل و تسلط بر توپ در فوتبال

كنترل و تسلط بر توپ در فوتبال


يكي از تكنيك هاي فوتبال و بازي فردي ، كنترل و تسلط بر توپ است . اين حركت ، موجب مي شود تا بازيكن با تسلط بر توپ و آرامش ، توپ را هدايت كرده و برنامه هاي خود را در زمين پياده كند.
زماني كه توپ را نگه مي داريم مي توانيم دست خود را در بالاي سطح آن حركت دهيم بدون اينكه با كوچكترين مقاومتي مواجه شويم. توپ زاويه اي ندارد و به علت داشتن شكل گرد مانند ، فاصله دست ها از مركز ثقل آن مساوي است . اميدواريم كه اين حقيقت را در نظر بگيريد زيرا هر چقدر كه در مورد اشيا تفكر مي كنيد بيشتر و بهتر مي توانيد به ماهيت و كيفيت آنها پي ببريد .
ارتباط ميان دست و توپ ، ميان پا و توپ نيز وجود دارد و مي توان گفت كه ارتباط ميان پا و توپ بيشتر و پيچيده تر مي باشد . بنابراين مي توانيد از قسمت بالا ، پايين ، خارج و حتي زير پا در جهت كنترل توپ استفاده كنيد . شما مي توانيد توسط پاشنه پا ، زانو ، ران ، سينه ، شانه و سر به توپي كه تصور مي كنيد در مقابل شما مقاومت مي كند ضربه بزنيد .

به ادامه مطالب برويد

مي بينيد زماني كه توپ به طرف فردي مي آيد عكس العمل او را بر مي انگيزد به نحوي كه فورا به توپ ضربه زده و آن را از خود دور مي كند . سپس شروع به تعقيب كردن توپ مي كنند گويا قصد عذرخواهي از او را دارد . بعضي ها قبل از فراگيري نحوه كنترل توپ ، عادت دارند كه به آن ضربه بزنند بدون اينكه از خود در مورد چگونگي اين مطلب سئوال كنند .

اگر مايل به يادگيري فوتبال به طور كامل هستيد ابتدا بايد طريقه كنترل و تسلط بر توپ و در نتيجه كنترل جهتي كه به آن ضربه مي زنيد فرا بگيريد . لازم است كه مانند يك دوست با توپ رفتار كنيد . در مورد كنترل توپ بايد گفت كه آنرا بر روي زمين هل داده و مستقيم به آن نگاه كنيد . به نظر مي رسد كه توپ از شما خواهش مي كند كه جلو آمده و با آن بازي كنيد . بدن بايد به حالت متعادل بوده و عضلات در حال آرامش به سر برند . سپس به آرامي پاي خود را در بالاي توپ قرار داده ، آنرا به طرف عقب رانده و تلاش كنيد كه با قرار دادن انگشت پا در زير آنرا از روي زمين بلند كنيد . به منظور حفظ تعادل به جلو خم شده ، بازوها را بالا نگاه داشته و كمي در زير خط شانه ها استراحت كنيد .
از زانوي پاي تكيه گاه به عنوان فنر استفاده كنيد . پاي كنترل كننده هميشه بايد مركز توپ را هدف گيري كند . با بكار بردن قابليت انحناء مچ پا ، توپ را در حال پرش نگاه داريد . حركات و تعادل بدن نيز بسته به محل توپ تغيير مي كند . اگر يك لحظه از توپ چشم برداريد ملاحظه مي كنيد كه جهت مورد نظر شما را طي نخواهد كرد و صرفا به اين علت است كه توجه كافي به آن نكرده ايد . دايره اي به شعاع 83/1 متر رسم كرده و سپس كوشش نماييد كه در داخل آن بازي كنيد بدون اينكه اجازه دهيد توپ از دايره خارج شود . اگر بتوانيد بدون تماس توپ با زمين آن را بيست متر به بالا پرتاب كنيد مطمئنا بازيكن فوتبال بسيار خوبي خواهيد بود . فراموش نكنيد كه اين اعمال را با هر دو پا انجام دهيد . بازيكن خوب كسي است كه با نحوه كنترل توپ توسط هر دو پا آشنايي داشته باشد . سپس كوشش نماييد كه نحوه كنترل توپ توسط ران ها ، سر و حتي شانه ها را فرا بگيريد . به وسيله تمرينات زياد مي توانيد ضربات توپ را تركيب كنيد بدين ترتيب كه : توسط پا به توپ ضربه زده ، آن را روي زانو و سر برگردانده و دوباره جلوي پا بياوريد . بزودي متوجه مي شويد كه با تمرينات بيشتر قادر به ارائه حركات بهتري خواهيد بود .نكته مهم اين است كه حركات را فقط توسط تمرينات فرا مي گيريد بنابراين تا آنجايي كه ممكن است تمرينات خود را ادامه دهيد . اگر در حين تمرينات مرتكب اشتباهي شديد مايوس و افسرده نشويد . در مورد علت اشتباه خود انديشيده ، آن را اصلاح كرده و دوباره سعي در انجام آن كنيد . هر چقدر بيشتر به تمرين حركات بپردازيد ، سريع تر و بهتر مي توانيد عمل كنيد .
به طور همزمان نكات ديگري مانند محدوديت هاي خود را فرا مي گيريد . هرگز تصور نكنيد كه به همه چيز آگاهي داريد زيرا تمام افراد بشر هر روز چيزهاي جديدي فرا مي گيرند . اگر توپي در دست نداريد مي توانيد از پرتغال ، روزنامه يا جوراب مچاله شده استفاده كنيد . اين درس را به دقت فرا گرفته و تمرين كنيد زيرا پايه و اساس فوتبال بر كنترل توپ استوار است.

منبع: daneshnameh.roshd.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.