نحوه دفاع كردن در فوتبال

آموزش تخصصي فوتبال،فوتبال بانوان،فوتبال زنان،فوتبال آقايان،جام جهاني،فوتبال قهرماني ،ليگ برتر فوتبال

نحوه دفاع كردن در فوتبال

نحوه دفاع كردن در فوتبال

موقعيت توپ در فوتبال هميشه در حال تغيير است و دفاع ، طبيعتاً راه هايي براي خنثي نمودن حمله در نظر مي گيريد تا توپ به كلي از منطقه خطر دور شود .
دفاع اصولا بايد دو مسئله را در نظر بگيرد : مهاجم با توپ و مهاجم بدون توپ . در بعضي مواقع مهاجم بدون توپ بسيار خطرناك تر از مهاجم با توپ است . ليكن ، دفاع در هر دو صورت بايد هوشيار باشد .

زير نظر داشتن مهاجم بدون توپ
قانون كلي در دفاع اين است كه مدافع هميشه بايد بين دروازه و مهاجم قرار داشته باشد . مدافع بايد ضمن مهار نمودن حريف ، چشمانش تمام مهاجمين بدون توپ حريف را هم زير نظر داشته باشد تا آنها نتوانند از نقاط خالي و خطرناك استفاده كنند .

زير نظر داشتن مهاجم با توپ
وقتي مهاجم پا به توپ به شما نزديك مي شود ، اول از همه چيز خودتان را بين او و دروازه قرار دهيد . سپس چشم هايتان را بر روي توپ مهاجم كاملا متمركز نماييد تا با اولين يورش خود توپ مهاجم را مال خود سازيد .
يك مدافع خوب اول سعي مي كند مهاجم پا به توپ را از مسيرش منحرف كند .
اگر در كنار او حركت مي كنيد با يك تكل ساده بر روي توپ او مي توانيد مانع پيشروي مهاجم گرديد .
اگر شما در مقابل مهاجم قرار گرفتيد ، چند قدمي به عقب برداريد تا بلكه بتوانيد مسير او را براي عبور از خودتان تشخيص دهيد . سپس با يك تكل ساده توپ او را مهار نماييد .
هر چه بهتر مهاجم خود را بشناسيد سريع تر مي توانيد او را كنترل نماييد .
اگر مهاجم دريبل زن و با هوش است بايد به او كم نزديك شويد و از دور حركات او را كنترل نماييد . مهاجم ضعيف تر را هم مي توانيد به خوبي با نزديك شدن به وي مهارش نماييد.

تكل
تكل يعني به كار بردن پا براي گرفتن توپ از حريف . بازيكنان حرفه اي اصولا در تكل خشن و قوي هستند .
تكل به دو نوع تقسيم مي شود :

    تكل از روبرو
    تكل از طرفين


تكل كردن از پشت بازيكن ، غير قانوني و بسيار خطرناك است . همچنين فشار دادن و هل دادن بازيكن تيم مقابل غير قانوني است . اما درگيري شانه به شانه كه به اصطلاح آنرا « تنه فني » (موقعي كه دريبل كننده و تكل كننده درگير مي شوند و در ناحيه شانه به همديگر فشار مي آورند و غالبا تكل كننده برنده است) مي نامند قانوني است .

تكل از روبرو:
براي انجام تكل از روبرو به مهاجم نزديك شويد و تمام وزن خود را بر روي توپ متمركز نماييد و با پايي كه روي توپ متمركز است توپ را با قدرت به طرف زمين بازي فشار دهيد .

تكل از طرفين :
مواقعي استفاده مي شود كه فقط هدف دفع توپ فوتبال باشد و يا سرعت مهاجم به حدي باشد كه نتوان در مقابل او قرار گرفت .

منبع: daneshnameh.roshd.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.