آموزش دريبل يا حركت با توپ

آموزش تخصصي فوتبال،فوتبال بانوان،فوتبال زنان،فوتبال آقايان،جام جهاني،فوتبال قهرماني ،ليگ برتر فوتبال

آموزش دريبل يا حركت با توپ

آموزش دريبل يا حركت با توپ
(حركت با توپ ، به شكل تكرار ضربه ها در دريبلينگ)

تكنيك ، پيش بردن توپ را با پا ، در بازي فوتبال دريبلينگ گويند . البته بدترين شكل دريبلينگ وقتي اتفاق مي افتد كه يار مقابل توپ را از روي پاي دريبل كننده بقاپد .

كنترل توپ
يكي از رموز دريبلينگ كنترل صحيح توپ است .
دريبل زدن در فوتبال ، دقيقا به شكل دريبل در بسكتبال است . به طوري كه در ابتدا از يك پا (راست يا چپ) و سپس از دو پا ، با كمك گرفتن از قسمت هاي داخل و خارج و روي پا ، استفاده مي شود . اين عمل را آنقدر ادامه دهيد كه پيش بردن توپ (با استفاده از قسمت هاي داخل و خارج و روي پا) خيلي سهل و ساده جلوه بنمايد . سپس رفته رفته به سرعت خود در حال پيش بردن توپ به جلو بيفزاييد تا اينكه به مرحله دويدن با توپ (پا به توپ) برسيد .
دريبل توام با سرعت
مواقعي در بازي پيش مي آيد كه منطقه باز وسيعي در مقابل بازيكن ايجاد مي گردد . در اين صورت بازيكن بايد با سرعت و پا به توپ به طرف دروازه پيش برود . زيرا بهتر است از قسمت خارجي پا در مواقع سرعت استفاده شود و براي سرعت كم كردن و آهسته به جلو رفتن ، بهتر است از قسمت داخلي پا استفاده شود . به خاطر بسپاريد مواقعي كه مدافع در مقابل شما قرار مي گيرد از پايي كه راغب تر هستيد براي دريبل زدن استفاده نماييد .
تغيير سرعت و جهت
بعد از اينكه توانستيد توپ را در يك خط راست با دو پا و با سرعت به جلو پيش برانيد آن وقت نوبت به تغيير سرعت و جهت مي رسد . يعني توپ را در جهت ها و سرعت هاي مختلف به جلو پيش برانيد . براي تغيير جهت دادن با توپ ، بهترين نوع آنرا مي توان با استفاده از قسمت خارجي پا ، پياده نمود .
محافظت از توپ
مهارت در دريبل زدن با هر دو پا ، كار دريبل كننده را بسيار آسان و كار مدافع را بسيار مشكل مي سازد . خصوصا اگر بازيكن خودش را بين مدافع و توپ قرار دهد ، عمل قاپيدن توپ براي مدافع بسيار مشكل خواهد بود .
فريب دادن مدافع
پس از يادگيري « كنترل توپ ، دريبل توام با سرعت ، تغيير جهت با توپ و محافظت از توپ » نوبت به مراحل بالاتر يعني فريب دادن مدافع مي رسد . بعضي مواقع مهاجم با بر هم زدن تعادل بدني مدافع مي تواند هنگام دريبل وي را فريب و توپ را از او عبور دهد . شانه ها نقش موثري را در گول زدن حريف بازي مي كنند . مهاجم پا به توپ به سمت مدافع مي آيد و شانه خود را متمايل به چپ نموده و سپس از سمت راست عبور مي كند .
حال اگر مدافع از سمت چپ به شما نزديك شود ، اولا بايد از پاي راست براي دريبل زدن استفاده نماييد ، ثانيا خود را بين توپ و مدافع قرار دهيد .
چه مواقعي مي توان دريبل داد
پاس دادن ، عالي ترين نوع دريبلينگ در فوتبال است . زيرا اگر بزرگترين مدافع دنيا در مقابل شما قرار بگيرد با يك پاس ساده مي توانيد توپ را از او عبور دهيد . بنابراين يك بازيكن فوتبال قبل از دريبل زدن بايد موقعيت و مطمئن بودن پاس را در نظر بگيرد . يعني اگر مي توانيد پاس مطمئن بسازيد اجباري نيست كه دريبل بزنيد . دريبل زدن بايد وقتي انجام بگيرد كه موقعيت پاس مشكوك به نظر برسد . علاوه بر آن به تيم روحيه تهاجمي بدهد نه تدافعي .
مواردي كه مي توان دريبل زد

    وقتي بازيكن مي تواند آرايش مدافعين را به هم بزند


يكي از بهترين راه هاي موجود براي آشفته نمودن آرايش مدافعين ، دريبلينگ است . بازيكني كه پس از دريبل زدن يك مدافع ، توجه مدافعين ديگر را به خود جلب نموده و آنها را از پست دفاعي خود بيرون كشيده و توپ را به هم بازيكن آزاد و بدون مراقب خود پاس دهد كه او با استفاده بردن از اين موقعيت ، خطرهاي جدي از جناح ضعيف تر و آشفته تر براي تيم مقابل به وجود بياورد .

    وقتي كه پاس دادن براي بازيكن امكان ناپذير است


وقتي تمام بازيكنان به وسيله بازيكنان تيم مقابل تحت مراقبت نزديك هستند و تمام راه هاي پاسكاري مسدود است در اين موقعيت بازيكن مي تواند از مهارت دريبلينگ استفاده نموده تا فرصت به بازيكنان خودي بر اي بدست آوردن جاهاي خالي بدهد .

    براي دور زدن و جدا شدن از يك مدافع


مواقعي مهاجم از تمام موانع عبور نموده و در مقابل دروازه بان يا فقط يك مدافع قرار بگيرد . در اين حالت مهارت دريبلينگ او كمك شاياني به نتيجه بازي خواهد نمود .

    وقتي كه تيم براي سازماندهي حمله احتياج به زمان دارد


در اين حالت بازيكن فوتبال مي تواند با دريبل زدن ، فرصت سازماندهي و جاي گيري صحيح را به هم بازيكنان خودي بدهد . در مجموع بهترين نكته در دريبلينگ اين است كه چه وقتي از دريبلينگ استفاده كرد و چه مواقع استفاده نكرد .

منبع: daneshnameh.roshd.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.