آموزش اداره كردن و پيش بردن توپ در فوتبال ( اداره كردن و راندن توپ )

آموزش تخصصي فوتبال،فوتبال بانوان،فوتبال زنان،فوتبال آقايان،جام جهاني،فوتبال قهرماني ،ليگ برتر فوتبال

آموزش اداره كردن و پيش بردن توپ در فوتبال ( اداره كردن و راندن توپ )

آموزش اداره كردن و پيش بردن توپ در فوتبال ( اداره كردن و راندن توپ )

راندن و اداره كردن ، عملي است كه توپ را از يك ناحيه خارج كرده و به ناحيه ديگري مي برد . براي انجام چنين عملي بايد از قسمت بالا ، خارج و داخل پا استفاده كرد .
آيا توپي كه به آن ضربه زده مي شود و 20 متر را طي مي كند سريع تر مي رود يا توپي كه در طي اين مسير با پاي بازيكن جلو مي رود ؟ مسلما توپي كه به آن ضربه زده شده و يا پاس مي شود اين مسافت را سريع تر طي مي كند .

به ادامه مطالب برويد

آزمايشات ثابت كرده است توپي كه ضربه پر قدرتي به آن زده شود مي تواند در هر ساعت 116 كيلومتر و يا به عبارت ديگر در هر نيم ثانيه 20 متر را طي كند . در چنين حالتي توپ در عرض 5/1 ثانيه به ديوار رسيده و زماني كه از آن عبور مي كند در عرض سه دهم ثانيه وارد دروازه مي شود . هيچ يك از ورزشكاران حتي قهرمانان المپيك نيز نمي توانند چنين سرعتي را بدست آورند . بنابراين بهتر است به جاي راندن و جلو بردن غير ضروري توپ ، آن را به ساير بازيكنان پاس دهيد . ولي در فوتبال مواردي پيش مي آيد كه مجبور به راندن و اداره كردن توپ به تنهايي مي باشيد .


زماني كه همراه توپ مي دويد اگر مايل به استفاده از قسمت داخل پا هستيد بايد قبل از ضربه زدن به توپ انگشت پاي اداره كننده را به طرف خارج بچرخانيد . مچ پا نيز نبايد سفت شود . بدن را به طرف جلو خم كرده و بازوان را در حالت راحت با كمي خميدگي قرار دهيد . در لحظه اجراي ضربه فقط به توپ نگاه كنيد . با چشم هاي باز آن را تعقيب كنيد و سپس بلافاصله سر را بلند كرده و سريع اطراف را بنگريد . در هنگام راندن و اداره كردن توپ نبايد فاصله اي ميان شما وجود داشته باشد گويا هر دو به هم گره خورده ايد . به وسيله نگاه داشتن توپ در كنار خود و حمايت كردن از آن عرصه را بر حريف تنگ مي كنيد زيرا جدا كردن توپ از شما براي او بسيار دشوار خواهد بود . هنگامي كه توپ را با قسمت خارج پا مي رانيد پنجه كفش بايد به طرف داخل باشد . اجراي اين عمل توسط قسمت خارج پا احتياج به آرامش بسيار دارد . به علاوه وسيع ترين منطقه را در هنگام تماس بكار ببريد كه در نتيجه آن راندن توپ آسان خواهد شد. اداره كردن توپ توسط قسمت بالاي پا مشكل تر است . انگشت پا بايد به طرف پايين باشد و توسط قسمتي از كفش كه در بالاي انگشت واقع شده است به توپ ضربه بزنيد .
بنابراين زانو كمي بالاتر از حد معمول خود به صورت مستقيم در بالاي انگشت قرار مي گيرد . امتياز اداره توپ توسط قسمت بالاي پا اين است كه بدن طبيعي تر و بهتر در حالت دويدن قرار مي گيرد . بنابراين سريع تر مي توانيد حركت كنيد . ولي به علت اينكه منطقه تماس كوچك تر و محدود تر است كنترل توپ كمي مشكل تر خواهد بود .
متد اداره كردن توپ بستگي به وضعيت بازيكنان تيم مقابل دارد . اگر مدافع تيم فوتبال مقابل در كنار شما مي دود بهتر است كه از قسمت داخل يا خارج پا براي اداره توپ استفاده كنيد . اگر مدافع در جلوي شما مي دود بهتر است كه از قسمت خارجي پا استفاده كنيد زيرا تغيير مسير براي شما و جلوگيري از برخورد با حريف آسان تر خواهد بود .لازم است در هنگام راندن و اداره كردن توپ تعادل خود را حفظ كنيد . براي كمك به اين امر مي توانيد براي يك لحظه توقف كرده و در موارد ضروري سعي در اجراي دريبل كنيد يا مي توانيد آرام حركت كرده ، توپ را پاس داده و يا به طرف دروازه حريف پرتاب كنيد . مانند هميشه اجراي جنين حركاتي بستگي به تمرينات شديد دارد .

منبع: daneshnameh.roshd.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.